ratturid web srgb (24 of 44).jpg

Toomas, arhitekt

Kodu-töö-kodu marsruut: Köie tn 9–mõni koht Kalamajas (EKA, EAL, Balti jaam vm)–Köie tn 9

 

Mis on rattasõidu juures kõige parem?

Lähed kohale, kuhu vaja, ei pea ka parkimiskohta otsima. Saad pidevalt vastavalt ajahetke ja linnaruumi oludele valida, kas oled auto või jalakäija. Paindlikkus ja vabadus on hea. Rattaga tunned end linnaga kontaktis, oled loomuliku ilma käes, leiad parasjagu õige ohutu kiiruse, sa ei kihuta elust ja inimestest mööda. Kui vahemaa on kaks kilomeetrit, siis jõuab tegelikult autodest kiiremini kohale.

Millal ja kuidas avastasid enda jaoks rattasõidu?

Mäletan, kui vist kolme-neljaaastaselt sai abirattad ära võtta. 1989. aastal, 12aastaselt, võtsin julguse kokku ja proovisin Tartus Riia–Turu ristmikul vasakpööret mitme sõidurea vahel. Sealt edasi ei tundunud ükski koht rattasõiduks kõlbmatu. Huvitav avastamise kogemus oli 16aastaselt Tallinnasse rattaga sattudes, kui läksin esmalt Lasnamäe kanalisse, sest see tundus midagi uut.

 

Kas ja mis jääks teisiti liigeldes märkamata?

Jalgrattaga sa märkad, et kõik on kuidagi loomulik. Ka see tunne, et oled loomulikus õhus, sest tänapäeva autod on kinnised kastid. Ma isegi autos teeksin aknad lahti, et oleks päris õhk. Ka taksos ma eelistan, kui auto aeglase kiirusega liigub, nii et linn ja inimesed on ümberringi. Niipea, kui kiirus suureneb, vuhiseb kõik mööda, ei tunne inimesigi ära. Suurel kiirusel ja kinnise aknaga liigud nagu mingis solgitorus, mitte linnaruumis.

 

Miks sina rattaga tööle sõidad?

Jama on selles, et ei saa enam alati sõita. Mul pole enam täpseid käsi-jalgu. Rattaga on iga peatus nüüd riskantne. Iga sõidu alustamine nõuab vaba ohutut ruumi. Vähemalt Kalamajast väljas on nüüd taksosõit sundvalik. Rattasõit kõikjal linnas on nagu luksus, mida sai 30 aastat nautida. Mine tea, võib-olla kunagi tuleb aeg, kus kaovad ülekäiguradade foorid, ülemäärased kiirused ja hoolimatud autojuhid. Siis võimaldaks linnaruum rattaga ühes jutis sõita. Võib-olla siis sõidaks ise ka jälle kaugele.